As famílias de classes médias e a pedagogia do esporte: ambiente, desenvolvimento, pertencimento, engajamento

Middle-class families and sports pedagogy: environment, development, belonging, engagement

Authors

  • Renato Sampaio

DOI:

https://doi.org/10.54019/ses2n2-001

Keywords:

Família, classes médias, pedagogia do esporte, / Family, middle classes, sport pedagogy

Abstract

Este texto discute as engrenagens da pedagogia do esporte em famílias de classes médias dentro do atual contexto das sociedades capitalistas. Inicialmente se recupera a formatação dos estratos médios da sociedade, as chamadas classes médias. Promove a ideia de que a formação esportiva deve ser ampla e estratégica, envolvendo pais/responsáveis e professores/treinadores. A partir de determinantes bioecológicos, os conceitos de ambiente, desenvolvimento, pertencimento/engajamento são problematizados. Nas considerações finais os pressupostos e características da pedagogia do esporte são lançados ao debate como desafio acadêmico e profissional, no sentido de melhorar o que temos e remar por uma estratégia de prazo alargado.

 

This text discusses the gears of sport pedagogy in middle-class families within the current context of capitalist societies. Initially, the formatting of the middle strata of society, the so-called middle classes, is recovered. It promotes the idea that sports training should be broad and strategic, involving parents/guardians and teachers/coaches. Based on bioecological determinants, the concepts of environment, development, belonging/engagement are problematized. In the final considerations, the assumptions and characteristics of sport pedagogy are launched into debate as an academic and professional challenge, in the sense of improving what we have and pursuing a long-term strategy.

 

Published

2021-09-12

How to Cite

Sampaio, R. . (2021). As famílias de classes médias e a pedagogia do esporte: ambiente, desenvolvimento, pertencimento, engajamento: Middle-class families and sports pedagogy: environment, development, belonging, engagement. STUDIES IN EDUCATION SCIENCES, 2(2), 25–50. https://doi.org/10.54019/ses2n2-001