Satisfação Dos Estudantes Da Educação Superior Com O Ensino Remoto Durante A Pandemia

Higher Education Students' Satisfaction with Remote Learning During the Pandemic

Authors

  • Fernanda Cristina Barbosa Pereira Queiroz
  • Christian Luis Da Silva
  • Nilton Cézar Lima
  • Jamerson Viegas Queiroz
  • Eduardo Lopes Marques
  • Carmem Kistemacher Barche
  • Diego Derick Oliveira De Medeiros
  • Wecsley Soares De Souza Costa

DOI:

https://doi.org/10.54019/sesv3n1-006

Keywords:

Ensino remoto, Satisfação, Estudantes, Pandemia, / Remote Education, Satisfaction, Students, Pandemic

Abstract

Devido à pandemia da Covid-19 surgiu a necessidade de distanciamento social a fim de evitar o contágio e, como consequência, o ensino remoto (ER) foi adotado como um regime excepcional por quase todas as Instituições de Educação Superior (IES), no mundo, em 2020. O principal objetivo desta pesquisa é identificar os fatores mais importantes, na percepção dos estudantes, que afetaram a satisfação deles com o ER. Este estudo utilizou uma abordagem quantitativa, por um método de amostragem não probabilístico, por meio da análise de 311 questionários respondidos online. O software R foi utilizado para a análise descritiva e o SmartPLS para analisar os dados recorrendo-se à modelagem de equações estruturais no intuito de examinar a relação entre variáveis ​​independentes e dependentes. Verificou-se uma relação positiva e significativa entre os constructos, e as duas hipóteses sugeridas foram confirmadas, sendo que H1: há uma relação positiva entre a percepção de qualidade e a satisfação dos estudantes com o ER e H2: há uma relação positiva entre as características individuais dos estudantes e a satisfação com o ER. Os resultados da pesquisa contribuem para a discussão acerca do impacto da pandemia na educação superior e agrega conhecimento em relação aos determinantes da satisfação do estudante com o ER.

 

Due to the Covid-19 pandemic the need for social distancing arose in order to avoid contagion and as a consequence, remote learning (RE) was adopted as an exceptional regime by almost all Higher Education Institutions (HEIs), worldwide, in 2020. The main objective of this research is to identify the most important factors, in students' perception, that affected their satisfaction with ER. This study used a quantitative approach, by a non-probability sampling method, through the analysis of 311 questionnaires answered online. R software was used for descriptive analysis and SmartPLS to analyze the data using structural equation modeling to examine the relationship between independent and dependent variables. There was a positive and significant relationship between the constructs, and the two suggested hypotheses were confirmed, being H1: there is a positive relationship between perceived quality and students' satisfaction with RE and H2: there is a positive relationship between students' individual characteristics and satisfaction with RE. The research findings contribute to the discussion about the impact of pandemic on higher education and adds knowledge regarding the determinants of student satisfaction with RE.

Published

2022-01-14

How to Cite

Fernanda Cristina Barbosa Pereira Queiroz, Christian Luis Da Silva, Nilton Cézar Lima, Jamerson Viegas Queiroz, Eduardo Lopes Marques, Carmem Kistemacher Barche, Diego Derick Oliveira De Medeiros, & Wecsley Soares De Souza Costa. (2022). Satisfação Dos Estudantes Da Educação Superior Com O Ensino Remoto Durante A Pandemia: Higher Education Students’ Satisfaction with Remote Learning During the Pandemic. STUDIES IN EDUCATION SCIENCES, 3(1), 86–104. https://doi.org/10.54019/sesv3n1-006