A avaliação institucional como instrumento de gestão e consolidação do projeto pedagógico institucional na educação superior

Institutional assessment as an instrument for management and consolidation of the institutional pedagogical project in higher education.

Authors

  • Clarice Pires
  • Daniela Adami Goes De Araujo

DOI:

https://doi.org/10.54019/sesv2n3-007

Keywords:

: Autoavaliação; Projeto Pedagógico Institucional; Planejamento; Regulação; Emancipação, -//- Self-assessment; Institutional Pedagogical Project; Planning; Regulation; Emancipation

Abstract

O presente artigo relata evidências a partir dos processos de avaliações externas que demonstram o quanto a avaliação institucional subsidia a gestão e a consolidação dos Projetos Pedagógicos Institucionais nas IES. Aborda as possibilidades de articulação entre a autoavaliação e o planejamento institucional, mediante processos de regulação e/ou emancipação. Trata-se de um relato de experiência, fundamentado nas avaliações in loco vivenciadas pelas pesquisadoras como avaliadoras ad hoc do INEP-MEC. O estudo traz breves considerações acerca das percepções das avaliadoras sobre a concepção e prática  da avaliação institucional, o que implica afirmar que neste processo evidencia-se ainda práticas mais voltadas para a regulação do que a emancipação. 

 

This article reports evidence from external evaluation processes that demonstrate how institutional evaluation subsidizes the management and consolidation of Institutional Pedagogical Projects in HEIs. It approaches the possibilities of articulation between self-assessment and institutional planning, through processes of regulation and/or emancipation. This is an experience report, based on the on-site evaluations experienced by the researchers as ad hoc evaluators for INEP-MEC. The study brings brief considerations about the perceptions of the evaluators on the conception and practice of institutional assessment, which implies affirming that in this process it is still evident practices more focused on regulation than emancipation. 

Published

2021-12-15

How to Cite

Pires, C., & Araujo, D. A. G. D. . (2021). A avaliação institucional como instrumento de gestão e consolidação do projeto pedagógico institucional na educação superior: Institutional assessment as an instrument for management and consolidation of the institutional pedagogical project in higher education. STUDIES IN EDUCATION SCIENCES, 2(3), 166–176. https://doi.org/10.54019/sesv2n3-007